Tussen Bruggen, Graslei si Korenlei

O zi in Ghent

Ce faci cand te plictisesti de Bruxelles? Iei trenul si in 30 de minute cobori in Ghent/Gent, un mix interesant intre un oras cosmopolit si unul de provincie. Putini calatori viziteaza Gent deoarece se afla pe ruta spre mai marele si mult mai turisticul Brugge, dar cei care o fac nu regreta.

Am ales varianta simpla, sa luam biletul valabil 1 zi chiar inainte de calatorie, la pretul de 18 euro dus-intors de persoana. In Brussels Central sunt disponibile atat ghisee, cat si automate de bilete. Nefiind conditionati de vreo ora, ne-am urcat in primul tren care avea vagon de clasa a 2-a si oprire in statia Gent Sint Pieters, caci in Gent-Dampoort opresc doar cele care merg spre Antwerp. Pana in centrul orasului e o plimbare de 30 de minute pe jos sau 10 minute cu tramvaiul.

Noi am preferat mersul, cu toate avantajele lui: ocazia de a observa mai mult din arhitectura orasului, uitatul in vitrine, luat ceva bun de la o patiserie, verificat preturile agentiilor de imobiliare. In cele din urma ni s-a facut foame si am intrat in primul loc eligibil pentru un pranz reusit: Robot, un loc ieftin chiar vis-a-vis de universitate, unde ne-am amestecat printre studenti. Dupa verificarile de rigoare facute pe Foursquare, am comandat burgerul ce era recomandat in aplicatie de toata lumea. Verdictul: approved!

Gent/Ghent este astazi un oras universitar foarte activ. Cladirile din Evul Mediu pastrate intr-o stare foarte buna si cea mai mare zona centrala din Belgia in care sunt interzise vehiculele sunt principalele atractii. Prima data ne-am oprit la biroul de informatii turistice, de unde am luat o harta.  Am urmat traseul indicat, ca sa nu pierdem nimic pe drum.

Cel mai mult ne-a impresionat vechiul port, Tussen Bruggen (traducere: intre poduri) ce in trecut (din sexolul XI pana in Evul Mediu) era faimos pentru negotul cu cereale. Cum privesti de pe pod, malul drept se numeste Graslei, iar cel stang Korenlei.

Cateva cladiri de pe Graslei ne-au captivat privirea: Gildehuis van de Vrije Schippers (traducere: casa marinarilor liberi)  construita in 1531, in stil gotic Brabant; Korenmetershuis (traducere: casa unde se cantaresc cerealele), Tolhuisje (vama) – o casuta construita in 1682 intr-o alee ingusta, Het Spijker sau Korenstapelhuis (un fost depozit de grane) ce dateaza de prin anul 1200.

Celalalt mal, Korenlei, a fost centru comercial in vremurile medievale si locul in care bogatanii din breslele Gentului au ales sa-si ridice casele. De Zwane (lebada), casa cu cele 2 lebede sculptate pe frontoane, a fost contruita in sec. XVI, functionand ca berarie, fiind acum transformata in hotel (Marriott). Un mit urban spune ca cele 2 lebede sunt indreptate in directii diferite pentru ca acolo, probabil sub influenta aburilor alcoolului si eliberati de inhibitii, oamenii mai practicau si alte activitati.

Mergand agale cu barca pe canale, ajungem si la Gravensteen (Castelul Contilor), un castel cu ziduri fortificate groase de 3 metri, impresionante. Turnurile cu creneluri inca au un aspect impunator, la fel ca si santul cu apa ce inconjoara fortificatia. Se pare ca in anul 1180, Filip de Alsacia a poruncit construirea fortificatiei pe locul unde exista deja un castel din secolul al IX-lea, dorindu-si sa semene cu castelele construite de cruciati in Tara Sfanta.

De-a lungul canalelor sunt case vechi, din caramida,  toate parand sa aiba ori o usa, ori o terasa mica spre apa. Cand au fost construite, casele aveau fatade din lemn, deoarece era cel mai ieftin material. De-a lungul timpului, proprietarii au inlocuit lemnul cu caramida, ramanand o singura casa cu aspectul original. Localnicilor nu prea le este pe plac zgomotul barcilor cu motor ce fac un continuu du-te-vino intre orele 9-16 si le dam dreptate: intr-adevar sunetul este amplificat de peretii cladirilor ce strajuiesc canalul si perturba calmul orasului.

Turul nostru ne-a dus si prin Vrijdagmarkt (Piata Vineri), o piata in care se desfasurau marea majoritate a actiunilor politice si sociale publice, dar si diverse sarbatori.  In afara de Toreken (cladirea cu turnulet) ce dateaza din secolul XV, toate celelalte cladiri au fost construite in secolul XVIII. Aici in Vrijdagmarkt se afla si Tavern Dulle Griet, o berarie veche ce serveste peste 250 de tipuri de bere belgiana si unde trebuie sa lasi un pantof ca garantie pentru o halba de 1.2 litri de bere blonda (“Max of the house” se numeste, ca sa stiti ce cereti).

Ne-am abatut putin de la traseu ca sa intram pe Graffiti street, o strada plina cu desene si deloc dubioasa, pe timpul zilei cel putin. Am fotografiat cateva vorbe intelepte si am plecat mai departe.

Apoi dam nas in nas cu Belfry sau Belfort , clopotnita orasului Gent, cu turnul sau inalt de 91 de metri ce are vedere catre centrul vechi al orasului. De-a lungul secolelor, clopotnita a fost folosita ca sistem de avertizare, dar si ca turn fortificat si loc de pastrare a documentelor municipale. Acum, turnul este in patrimoniul UNESCO.
La 2 pasi de Belfry gasim Sint Baafskathedraal, catedrala Sf. Bavo, sediul episcopiei din Gent.

Trecem repede prin Korenmarkt si ajungem la unul dintre podrile ce fac legatura intre Graslei si Korenlei, ce se afla langa biserica Sf. Mihail (Sint-Michielskerk) despre care pana si eu, fara cunostinte in materie de arta, pot spune ca este construita in stil gotic. Ghidul spune ca e stil gotic tarziu si ca are interiorul bogat ornamentat.

Piesa de rezistenta a acestei vizite in Gent a fost vizibila numai la lasarea serii. Citisem ca orasul a luat in 2004 un premiu si 3 stele Michelin pentru planul de iluminare implementat , asa ca am asteptat cuminti sa se aprinda luminile. Voi spune doar atat: orasul parca e scos din basme.

Tussen Bruggen, Graslei si Korenlei
Graslei

Unde mananc in Gent? Noi am mancat un burger la De Robot (un barulet studentesc ce ne-a iesit in drum), am luat o gustare de dupa-amiaza la un restaurant din lantul Exki (niste tarte, o bere si un cappuccino) si am intrat intr-un supermarket pentru niste mere si o punguta de caju.

As vrea sa fac un tur al orasului cu barca. Atat pe malul Korenlei cat si pe Graslei se afla  cate o companie ce ofera diverse tururi cu barca, la o frecventa de 30 de minute; pretul este de 6.5 euro pentru un tur standard ce dureaza 40 de minute.

Cat costa transportul in comun? Un bilet pentru autobuz/tramvai cumparat din statie costa 1.2 €, iar cumparat din autobuz, 2 € si este valabil o ora pe toate mijloacele de transport. Un bilet de 10 calatorii costa 10 € si este valabil si in alte orase din zona (Antwerp, Brugges).

Facts:

Gent promoveaza Donderdag Veggiedag, joia fara carne, in institutiile de stat (scoli, institutii publice), ca o recunoastere a efectelor negative ce le are productia de carne asupra mediului. In plus, Gent are cel mai mare numar de restaurante vegetariene per locuitor, din lume.

In Gent are loc un festival de muzica si teatru ce tine 10 zile, Gentse Feesten. Traditia a inceput in 1843, iar acum, festivalul are 2 milioane de vizitatori anual.

Pictorul Jan van Eyck (1385–1441) s-a nascut in Ghent. Renumit pentru picturile in stil gotic, apoi naturaliste si realiste din perioada Renasterii, multe din ele cu subiect religios, van Eyck are multe opere faimoase: Sotii Arnolfini, Barbat cu turban rosu, Adorarea mielului.